Home
>
Forever young met mindfulness

Forever young met mindfulness

Deel dit verhaal met vrienden of familie

Stress hoort niet alleen bij het werkende leven. Ook na je pensioen kun je veel stress ervaren. Je houdt je bezig met vrijwilligerswerk, past op je kleinkinderen, leidt de lokale hobbyclub en slaat af en toe een balletje met je golfmaatje. Pfoe, altijd druk! En het is niet alleen de volle agenda die stress oplevert, maar ook moeilijke situaties kunnen je emoties negatief beïnvloeden. Zo zul je steeds vaker te maken krijgen met afscheid en rouw. De vraag is, hoe blijf je ondanks dit alles zen? Mindfulness is de oplossing. Met mindfulness ga je stress tegen en blijft je geest jong.

Van buddha tot hippe millennials

De Amerikaanse dokter Jon Kabat-Zinn ontwikkelde in de jaren ’70 van de vorige eeuw een training die bedoeld was om stress te verlagen. Hij raakte geïnspireerd door de meditaties die al eeuwenlang een kernonderdeel in het Boeddhisme vormden. Kabat-Zin haalde elementen van de Boeddhistische meditatie uit de oorspronkelijke context en verwerkte dit in eerste instantie in een training die bedoeld was voor mensen met chronische pijnklachten. Maar het programma bleek zo succesvol, dat het al snel breder werd ingezet. Wetenschappelijk kon steeds succesvoller worden aangetoond dat mindfulness een positief effect heeft op allerlei aspecten, waaronder stress, angst en somberheid.

Mindfulness is een ware hype geworden. Je leest erover in tijdschriften en er worden talloze trainingen aangeboden. Vooral de jonge generatie lijkt in de ban van mindfulness. Maar is mindfulness alleen voor hippe millennials? Zeker niet! Mindfulness is goed voor iedereen. Door mindful te leven, kun je allerlei lichamelijke én psychische klachten tegengaan.

Maar wat is mindfulness?

Mindfulness gaat erom je volledig bewust te zijn van het huidige moment. We leven vaak op de automatische piloot en voeren onze dagelijkse activiteiten uit zonder daarbij stil te staan. We denken veel aan de toekomst en het verleden. We zijn bezig met onze dromen en het behalen van doelen.

Terwijl je op de bank zit en televisie kijkt, denk je aan de klusjes die je morgen moeten doen. Terwijl je klusjes aan het doen bent, denk je aan de gesprekken die we eerder die dag hebben gehad. Herken je dat? Door steeds met je hoofd als het ware ergens anders te zijn, vergeet je te genieten van de bloemen die zich in de lente ontkiemen, van de zon die warm op je gezicht schijnt of de vogels die in de ochtend zingen.

Meer zen worden

Men zegt dat geluk in kleine dingen zit. Op een bankje in het bos zitten en genieten van de stilte. Een lekker bakje koffie in de ochtend. Met je kleinkinderen in de speeltuin zitten. Door in het moment te leven kun je veel beter opmerken wat er om je heen gebeurt. Je richt je niet op het verleden of de toekomst, maar op het nu. Je kunt bewuste keuzes maken en goed voor jezelf zorgen. Je kunt genieten van zelfs de kleinste dingen om je heen.

Mindfulness zorgt voor meer rust in je hoofd. Het verlaagt stress en brengt focus aan. Mindfulness vermindert angst, piekeren, stress en depressie. Maar ook lichamelijk heeft mindfulness een groot effect. Mindfulness kan helpen bij hartkloppingen, een gespannen gevoel en slapeloosheid.

Sport voor de geest

Mindfulness is als sport voor je geest. Uit onderzoekt blijkt dat je brein sterker wordt door mindfulness. Het gedeelte van je brein dat voor de ervaring van stress zorgt, amygdala, wordt door mindfulness minder snel geactiveerd. Het deel van het brein dat zich bezighoudt met stressherstel, hippocampus, wordt juist actiever. Ook blijkt uit onderzoek dat de prefrontale cortex sterker wordt door middel van mediteren en mindfulness. Dit houdt in dat je brein meer energie en focus overhoudt voor plannen, oplossingen verzinnen, analyseren, relativeren en creativiteit.

Een simpele oefening

Hoe doe je dat, genieten van het nu? Je hoeft geen yogi te zijn om mindfulness toe te passen op je dagelijks leven. Je kunt al heel simpel beginnen met de volgende oefening:

Ga rustig zitten. Adem een aantal keer diep in en diep uit. Ontspan je nek en schouders. Richt je aandacht op niets anders dan je ademhaling. Luister naar de geluiden om je heen. Je hoort de vogels buiten zingen. Je hoort dat de postbode de krant door de brievenbus gooit. Je voelt een fris briesje op je huid. Je ruikt de geur van de bloemen op de tafel. Je ziet door het raam kinderen spelen en een kat die door de tuin loopt. Je voelt de stof van de stoel onder je lichaam. Je bent je bewust van wat er om je heen gebeurt. Het is okay als er gedachten in je opkomen. Maar in plaats van dat je er aandacht aan besteedt, laat je ze weer passeren. Je bent in het hier en nu.

Forever young

Vooral als je ouder wordt reflecteer je regelmatig op het leven. Dit kan zorgen voor piekeren en rusteloosheid. Mindfulness kan je echt helpen. Ouder worden kun je niet tegengaan, maar wat je wel kunt doen is er mee leren omgaan. Een half uur per dag jezelf trainen bewust te zijn van het moment kan al enorm veel verschil maken. Ervaar het zelf en blijf forever young van geest.

Gratis registreren bij Klup

Webinar vanBruggenAdviesgroep

Wil  je hier bij zijn? Laat dan alvast je e-mail achter en je ontvangt binnenkort een uitnodiging met meer informatie.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.


Gratis voorbeeld opzegbrief!

Ontvang hem direct in je mailbox

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vergelijk en bespaar op internet abonnementBespaar op mijn vaste lastenKijk nu of je kunt besparen

Gelden de 3 onderstaande stellingen voor jouw persoonlijke situatie? Dan kom jij in aanmerking voor een Persoonlijke Pensioenuitkering. Laat je gegevens achter en wij helpen je verder!

Voor- en achternaam
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.


Gratis voorbeeld opzegbrief!

Ontvang direct in je mailbox

Bedankt voor het downloaden van de opzegbrief! Binnen enkele minuten ontvang je de opzeg brief in inbox. Niets ontvangen? Check je spam folder.
Oops, er ging iets niet helemaal goed. Probeer het later nog eens

In 14 dagen ruim € 1.000 besparen, doe je mee?

Wij sturen je 14 dagen lang verschillende tips zodat jij kan besparen op je dagelijkse uitgaven en de maandelijkse vaste lasten. Doe je mee?

Door je aan te melden voor de 14 dagen besparen challenge word je ook direct lid van Platform55.


Door ons uw e-mailadres te verstrekken gaat u akkoord met het ontvangen van e-mails en mededelingen van ons en erkent u dat uw persoonlijke gegevens zullen worden gebruikt in overeenstemming met ons Privacybeleid. U kunt zich te allen tijde uitschrijven door de link in onze e-mails te volgen.

Bedankt voor het achterlaten van je gegevens.
Binnen enkelen minuten ontvang je de eerste tip van ons!
Oeps dat ging niet helemaal goed. Probeer het nog eens.

Wie is Hallo Roos?

Roos is jouw persoonlijke financiële assistent. Roos kan je helpen met geld besparen zodat jij meer financiële ademruimte hebt en zeker kan zijn dat alles goed zit.

Zelf aan de slag met makkelijke gerechten?

Daar is niets ingewikkelds aan. Dit e-magazine staat vol met heerlijke eiwitrijke recepten. Via onderstaande knop download je de recepten en kun je heerlijk snuffelen door de verrassende menu’s. Hier ga je blij van worden. Smakelijk eten!

Download hier het gratis e-magazineWord lid en ontvang het Klup magazine

Zelf aan de slag met makkelijke recepten?

Daar is niets ingewikkelds aan. Dit e-magazine staat vol met heerlijke eiwitrijke recepten. Vul jij je gegevens in dan bezorgen wij ‘m direct in je mailbox. Kun je straks heerlijk snuffelen door de verrassende menu’s. Hier ga je blij van worden. Smakelijk eten!

Download het gratis e-book!
Deel dit verhaal met vrienden of familie


Gratis voorbeeld opzegbrief!

Ontvang direct in je mailbox

Bedankt voor het downloaden van de opzegbrief! Binnen enkele minuten ontvang je de opzeg brief in inbox. Niets ontvangen? Check je spam folder.
Oops, er ging iets niet helemaal goed. Probeer het later nog eens