Home
>
9 manieren om vermoeidheid tegen te gaan

9 manieren om vermoeidheid tegen te gaan

Deel dit verhaal met vrienden of familie

In deze snelle wereld is het begrijpelijk dat we ons soms uitgeput en vermoeid voelen. Veel mensen hebben zelfs continu last van een vermoeid gevoel en naarmate de dagen donkerder worden en we de winter ingaan, worstelen we allemaal wel eens met toenemende slaapzucht. Te weinig slaap is natuurlijk de belangrijkste oorzaak van moeheid, maar er zijn nog veel meer redenen waarom je weinig energie hebt. Hieronder negen tips om vermoeidheid tegen te gaan.

1. Zorg voor een goede nachtrust

Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende oorzaak van vermoeidheid: niet genoeg slapen. Hoewel de hoeveelheid slaap die je nodig hebt van persoon tot persoon verschilt, hebben de meeste volwassenen tussen de zeven en negen uur slaap nodig om optimaal te functioneren. Veel mensen krijgen echter niet de juiste hoeveelheid slaap, of geen slaap van goede kwaliteit. Te laat naar bed gaan kan een van de redenen zijn waarom je 's ochtends niet uitgerust bent. Niet alleen zorgt te laat naar bed gaan ervoor dat we minder uren slapen, maar het kan ook de kwaliteit van onze slaap beïnvloeden. Dus: op tijd naar bed!

2. Eet gezond

Wat we eten heeft effect op hoe we ons voelen. Zo kan je immuunsysteem een boost krijgen als je gezond en gevarieerd eet, maar ons dieet heeft ook een sterk effect op ons energieniveau. Moeheid zorgt voor meer zin in suiker en comfort food, terwijl het toch echt het beste is om suiker zo veel mogelijk te mijden. Het geeft je wel een korte energiekick, maar daarna voel je je vaak nog slomer dan daarvoor.

Om ons energieniveau te verbeteren, kunnen we het beste plantaardig voedsel en langzame koolhydraten eten. Dit betekent veel fruit en groenten, volkoren granen, peulvruchten, noten en zaden. Deze voedingsmiddelen zitten ook boordevol antioxidanten die ontstekingen verminderen, bovendien bevorderen de vezels in deze voedingsmiddelen ook een gezonde spijsvertering. En dat komt de slaap weer ten goede.

3. Drink heel veel water

Een simpele reden waarom mensen zich vaak moe voelen, is dat ze uitgedroogd zijn. Vaak drink je minder dan je denkt! Uitdroging kan een extreem negatieve invloed hebben op je energieniveau. Het kan ook de kwaliteit van je slaap zelf schaden doordat je mond en neus uitdrogen, wat kan leiden tot snurken en heesheid. Probeer minstens 8 glazen water per dag te drinken, of installeer zo’n handige app die bijhoudt hoeveel je per dag drinkt op je telefoon.

4. Vind manieren om met stress om te gaan

Moeheid kan allerlei fysieke oorzaken hebben, maar vaak zijn het psychologische factoren die het grootste effect hebben op ons energieniveau. Chronische stress kan vermoeidheid veroorzaken, maar zelfs lichte stress kan ons beroven van de mentale en fysieke energie die nodig is om de dag comfortabel door te komen. Stresshormonen kunnen zowel ons slaappatroon als onze algehele gezondheid schaden. In het algemeen geldt: hoe meer gestresst we ons voelen, hoe meer energie we verbruiken.

Het verminderen van stress is makkelijker gezegd dan gedaan - vooral in deze tijd waarin we te maken hebben met nieuwe stressfactoren bovenop de gebruikelijke zorgen over werk, gezin en financiën. Des te belangrijker is het om ontspannende activiteiten in te plannen. Het maakt niet uit wat de activiteit is, zolang het je maar ontspant. Meditatie en yoga zijn goede manieren om stress te verminderen, maar andere activiteiten zoals een dagboek schrijven, een wandeling maken, een bad nemen of gewoon met vrienden praten, kunnen allemaal al helpen.

5. Verminder je alcoholgebruik

We weten dat te veel alcohol drinken niet goed is voor onze gezondheid, maar veel mensen zijn zich er niet van bewust hoe schadelijk het is voor onze slaap. Alcohol is een gif en ons lichaam werkt hard om dat gif te verdrijven. Dat brengt ons lichaam uit balans en beïnvloedt de kwaliteit van onze slaap, vooral als we uitgedroogd zijn.

Dat een slaapmutsje (of een glas wijn) de slaap juist bevordert, is een hardnekkige fabel. Want met alcohol achter de kiezen slaap je minder diep en kan je duizelig wakker worden, zelfs als je acht uur hebt geslapen.

Mag je dan helemaal niet meer drinken? Je kan heus wel blijven genieten van een borrel of een glas wijn, maar probeer in ieder geval meerdere alcoholvrije dagen per week te hebben. Als je toch drinkt, doe het dan met mate en probeer niet te drinken vlak voor het slapen gaan.

6. Maak van lichaamsbeweging een gewoonte

De voordelen van lichaamsbeweging zijn algemeen bekend, maar het is vaak het laatste waar we zin in hebben als we moe zijn. Veel onderzoeken tonen aan dat regelmatige lichaamsbeweging vermoeidheid kan verminderen en dat het niet alleen leidt tot betere slaap, maar ook zorgt voor de afgifte van endorfine - en en dat zorgt weer voor meer energie. Elke week tenminste 2,5 uur matige intensiteitsoefeningen en minstens twee keer per week spierversterkende activiteiten helpen bij het opbouwen van kracht en balans.

Als je veel zit, sta dan regelmatig even op. Probeer om een korte wandeling tijdens je lunchpauze te maken of vaker de trap te nemen in plaats van de lift. Zelfs kleine veranderingen in je dagelijkse routine, zoals je auto verder weg parkeren of naar de plaatselijke winkels lopen in plaats van te rijden, kunnen goede manieren zijn om meer in beweging te komen en je energie weer lekker te laten stromen.

7. Verhoog je ijzerinname

Een fysieke oorzaak van vermoeidheid is bloedarmoede: een ijzertekort dat tot vermoeidheid kan leiden. Als je tekort hebt aan ijzer is je hemoglobinegehalte ook laag, waardoor het moeilijker wordt voor zuurstof om naar je weefsels en spieren te reizen. Het schaadt ook je immuunsysteem, wat betekent dat je een grotere kans hebt om ziek te worden of een infectie te ontwikkelen. Bloedarmoede komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, maar iedereen kan er last van hebben. Denk je dat jij een ijzertekort zou kunnen hebben, ga dan even langs bij je huisarts.

8. Minder cafeïne

Hoewel het drinken van koffie, thee, cola of energiedrankjes even energie lijkt te geven, kan het je energieniveau juist verlagen. Probeer je cafeïne-inname geleidelijk te verminderen in plaats van cold turkey te stoppen. Abrupt stoppen kan hoofdpijn veroorzaken en je humeur beïnvloeden dus het is het beste om dit langzaam te doen. Als je van warme dranken houdt, kun je bijvoorbeeld cafeïnevrije kruidenthee proberen, zoals thee van pepermunt, citroen of gember, vruchtenthee of rooibosthee - of je kunt de cafeïnevrije versies van je favoriete thee en koffie drinken. Omdat je ervoor zorgt dat je gehydrateerd blijft, kan het zijn dat deze warme dranken je meteen helpen om je alerter te voelen.

9. Eet vaker kleine maaltijden

De meesten van ons ervaren een energiedip na het eten van een grote maaltijd. Door juist meerdere kleine maaltijden verdeeld over de dag en gezonde tussendoortjes te eten, blijft je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor het veel minder waarschijnlijk is dat je zo’n energiedaling krijgt. Als je te lang niet eet, kun je juist enorme zin in suikerhoudend voedsel krijgen, dus zorg ervoor dat je elke drie tot vier uur iets eet. Gezonde snacks die langzaam energie vrijgeven zijn onder meer een banaan, een appel met pindakaas, een avocado of een handje noten zoals amandelen.

Gratis registreren bij Klup

Webinar vanBruggenAdviesgroep

Wil  je hier bij zijn? Laat dan alvast je e-mail achter en je ontvangt binnenkort een uitnodiging met meer informatie.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.


Gratis voorbeeld opzegbrief!

Ontvang hem direct in je mailbox

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vergelijk en bespaar op internet abonnementBespaar op mijn vaste lastenKijk nu of je kunt besparen

Gelden de 3 onderstaande stellingen voor jouw persoonlijke situatie? Dan kom jij in aanmerking voor een Persoonlijke Pensioenuitkering. Laat je gegevens achter en wij helpen je verder!

Voor- en achternaam
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.


Gratis voorbeeld opzegbrief!

Ontvang direct in je mailbox

Bedankt voor het downloaden van de opzegbrief! Binnen enkele minuten ontvang je de opzeg brief in inbox. Niets ontvangen? Check je spam folder.
Oops, er ging iets niet helemaal goed. Probeer het later nog eens

In 14 dagen ruim € 1.000 besparen, doe je mee?

Wij sturen je 14 dagen lang verschillende tips zodat jij kan besparen op je dagelijkse uitgaven en de maandelijkse vaste lasten. Doe je mee?

Door je aan te melden voor de 14 dagen besparen challenge word je ook direct lid van Platform55.


Door ons uw e-mailadres te verstrekken gaat u akkoord met het ontvangen van e-mails en mededelingen van ons en erkent u dat uw persoonlijke gegevens zullen worden gebruikt in overeenstemming met ons Privacybeleid. U kunt zich te allen tijde uitschrijven door de link in onze e-mails te volgen.

Bedankt voor het achterlaten van je gegevens.
Binnen enkelen minuten ontvang je de eerste tip van ons!
Oeps dat ging niet helemaal goed. Probeer het nog eens.

Wie is Hallo Roos?

Roos is jouw persoonlijke financiële assistent. Roos kan je helpen met geld besparen zodat jij meer financiële ademruimte hebt en zeker kan zijn dat alles goed zit.

Zelf aan de slag met makkelijke gerechten?

Daar is niets ingewikkelds aan. Dit e-magazine staat vol met heerlijke eiwitrijke recepten. Via onderstaande knop download je de recepten en kun je heerlijk snuffelen door de verrassende menu’s. Hier ga je blij van worden. Smakelijk eten!

Download hier het gratis e-magazineWord lid en ontvang het Klup magazine

Zelf aan de slag met makkelijke recepten?

Daar is niets ingewikkelds aan. Dit e-magazine staat vol met heerlijke eiwitrijke recepten. Vul jij je gegevens in dan bezorgen wij ‘m direct in je mailbox. Kun je straks heerlijk snuffelen door de verrassende menu’s. Hier ga je blij van worden. Smakelijk eten!

Download het gratis e-book!
Deel dit verhaal met vrienden of familie


Gratis voorbeeld opzegbrief!

Ontvang direct in je mailbox

Bedankt voor het downloaden van de opzegbrief! Binnen enkele minuten ontvang je de opzeg brief in inbox. Niets ontvangen? Check je spam folder.
Oops, er ging iets niet helemaal goed. Probeer het later nog eens